Direct mail per post versturen: must-read tips
| 18 oktober 2023Direct mail per post kan enorm effectief zijn, zeker nu veel bedrijven volledig inzetten op online marketing. Offline neemt de concurrentie af, waardoor je boodschap extra goed opvalt. Maar een mailing per post is ook kostbaar en daarom is het van belang dat je rekening houdt met een aantal belangrijke zaken. Welke dat zijn gaan we je in dit blogartikel vertellen.
Definieer je doelgroep en je boodschap
Voor een succesvolle mailing is het van belang dat je scherp hebt wie je doelgroep is en welke boodschap je aan hen wilt overbrengen. Begin daarom met het schetsen van een persona, oftewel een beschrijving van je doelgroep die de mailing gaat ontvangen. In die beschrijving verwerk je zaken zoals:
- De problemen waar je doelgroep mee kampt en waar jouw product of dienst een oplossing voor kan zijn.
- Het taalgebruik van je doelgroep: welke woorden gebruiken ze, welke informatiebehoefte hebben ze?
- Hoe wil je doelgroep worden aangesproken: is dat met ‘u’ of ‘je’?
- Op welke manieren kan je doelgroep worden geprikkeld om in te gaan op jouw aanbod? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde services die je doelgroep waardeert waardoor ze sneller voor jou zullen kiezen in plaats van voor een concurrent?
Neem uitgebreid de tijd om even stil te staan bij de beschrijving van je doelgroep en je boodschap. Het vormt de basis van succes voor een direct mailing campagne per post.
Tips voor het uitwerken van je mailing
Als je eenmaal je doelgroep en je boodschap scherp hebt gesteld is het van belang om je mailing uit te gaan werken. En ook op dit punt zijn er diverse aandachtspunten waarmee je rekening moet houden:
- Zorg dat je mailing visueel aantrekkelijk is en je boodschap kort en krachtig. Het is van belang dat je de visuele elementen en je tekstuele boodschap op elkaar afstemt zodat ze elkaar gaan versterken. Denk bijvoorbeeld aan een pijl die naar de actie wijst die je doelgroep moet nemen.
- Qua tekstuele opbouw van je mailing raden we je aan om de AIDA-formule te gebruiken (Attention, Interest, Desire, Action). Met deze opbouw zorg je voor een goede flow van aandacht trekken tot en met het nemen van de gewenste actie.
- Zorg ervoor dat je duidelijk maakt hoe de gewenste actie kan worden genomen. Is dat bijvoorbeeld via een website of via een app? En biedt ook mogelijkheden aan voor ontvangen van extra informatie met betrekking tot je aanbod.
Hoe zorg je voor zo’n groot mogelijke openingskans van jouw mailing?
Met een goede beschrijving van je doelgroep en je boodschap en een goed uitgewerkte mailing ben je er natuurlijk nog niet. Want alles is voor niets geweest als de envelop die op de deurmat valt niet wordt geopend door je doelgroep.
Daarom is het van belang dat je met een aantal zaken rekening houdt zodat je de openingskans zo groot mogelijk maakt. Dit kun je doen:
- Gebruik altijd een onderscheidende kleur envelop, zoals paars of geel. Dergelijke kleuren vallen op en trekken direct de aandacht tussen de andere poststukken.
- Zorg voor hoogteverschil in de envelop door er een werkgever in te stoppen. Er zullen weinig mensen zijn die de verleiding kunnen weerstaan om niet even directe de envelop te openen om te kijken wat er in zit.
- De kans op het openen van je envelop wordt een stuk groter als je hem aan een specifieke persoon richt of als je de adresgegevens met pen opschrijft.
Maak gebruik van de expertise van een direct mailing specialist
Met de tips uit dit artikel kom je al een heel eind om van jouw mailing een succes te maken. Maar toch raden we je aan om gebruik te maken van de expertise van een direct mailing specialist.
De reden hiervoor is dat dergelijke specialisten dagelijks in de weer zijn met het uitwerken en verzenden van mailings en vrijwel altijd verbeterpunten hebben voor de mailing die je zelf hebt uitwerkt.
Bovendien hebben ze vaak prijsafspraken met postbedrijven en een efficiënt ingericht machinepark voor het drukken van de mailing. De totale investering voor het drukken en versturen van een direct mailing per post vallen daardoor lager uit dan wanneer je zelf rechtstreeks zaken zou doen met postbedrijven.